De wonderlijke wereld van Las Vegas

Zoals ik al eerder schreef hebben we tijdens onze reis door de Verenigde Staten één bestemming echt op datum vastgelegd. Las Vegas. Hier zijn we na een omzwerving door Californië dan ook 30 oktober teruggekeerd en zijn er 4 dagen gebleven. Net genoeg tijd om de stad te ontdekken, Halloween mee te maken en onze huwelijksbelofte over te doen. Want dat is een van de zaken die we vooraf hebben laten regelen.

We brengen nog een nacht door in de stilte van Red Rock Canyon en gaan dan naar de bruisende en wonderlijke wereld van Vegas. Wanneer we de Canyon uitrijden is het bijna surrealistisch om te zien hoe de stad bijna tot aan de voet van dit nationale park gebouwd is. Rond 5 uur rijden we Las Vegas in. Het is spitsuur en niet echt een handige tijd, maar met behulp van onze eigen Tomtom rijden we probleemloos de camping bij Circus Circus op aan de noordkant van de Strip. Heel handig om niet met je camper door deze drukke stad te hoeven rijden. Stel je een groot parkeerterrein voor, maar wel met allerlei voorzieningen als full hook-up, jacuzzi en zwembad. En gelukkig ook hier weer de professionele wasautomaten en drogers. Heel handig als je met je camper door de Verenigde Staten rijdt: op vrijwel elk RV-park kun je voor een relatief laag bedrag, wij betaalden voor wassen en drogen 3 tot 5 dollar, je wasje doen. Gelijk een tip: door dit makkelijke ‘wassysteem’ kun je met de helft aan kleding toe!

Neem de bus in Las Vegas

Die eerste avond in Vegas kijken we onze ogen uit en om kennis te maken met de stad en de sfeer op te snuiven slenteren we wat over de strip. De hotels zijn enorm, en hebben allemaal een eigen vorm en thema. Je wandelt van Egypte naar Venetië en van Parijs naar New York. De volgende dag is ons eerste doel ‘het bord’ van Las Vegas. Om er te komen nemen we de bus die, heel gemakkelijk, vlakbij de camping een halte heeft. De Deuce, zoals de bus heet, brengt je voor 8 dollar per 24 uur de hele strip over en stop t in het noorden van de strip bij de Freemont Street Experience. Bij het welkom in Las Vegas bord staat een hele rij wachtenden. Een jongedame heeft de taak op zich genomen om, als je dat wilt, je voor een dollar op de foto te zetten. De rij wachtenden is blij met de aansporing van vooral Japanse toeristen om toch wat sneller plaatjes te schieten en plaats te maken voor anderen. Na het fotomomentje bij het bord lopen we de hele dag over de Strip. Hotel in en hotel uit, want in elk hotel is wel iets bijzonders, zoals een dolfinarium, aquarium, riddershow of een circus.

Halloween…dat moet je zien

Het is 31 oktober, en die dag wordt in Amerika Halloween gevierd. Zien we de hele dag al veel mensen in de merkwaardigste outfits verkleed over de Strip flaneren, niets overtreft het Halloweenfeest in de Freemont Street Experience waar we ’s avonds naar toe gaan. Het maakt niet uit wat je aanhebt, alles is goed. Jong en oud, dik en dun, alleen of met een grote groep: alles en iedereen zet elkaar op de foto. Ook wij worden gefotografeerd. We zijn immers bijna zelf een bezienswaardigheid: het stel dat in spijkerbroek en T-shirt is verkleed.

Na nog een dag ontdekken- en geloof me, we hebben de helft nog niet gezien- breekt de dag van onze renewal en ‘huwelijksreis’ per helicopter aan. Ook dat is Las Vegas. En voor ons een van de hoogtepunten.
Las Vegas. Een wonderlijke wereld van glitter en glamour, lichtjes en verlichting, gokken en kopen. Een wereld die helemaal is gemaakt en nagemaakt, maar waarin alles wat je beleeft, helemaal echt is. We zijn blij dat we de stad in onze route hebben opgenomen. Kun je het in je route plannen, dan is Las Vegas zeker een must. En ook meteen camper heel goed te doen.