Ons huis op wielen

Na alle voorbereidingen en uiteindelijk afscheid nemen van huis en haard hebben we sinds vrijdag ons nieuwe ‘huis’ op wielen. Een camper van het type Freedom Elite 23 van de camperverhuurder El Monte. Na een nachtje in hotel in Seattle worden we ’s morgens met een taxi opgehaald en naar het camperverhuurbedrijf even buiten Seattle gebracht. Wat een luxe. Gelukkig is het een grote wagen, want we hebben 3 koffers bij ons. Als je 2 maanden weggaat heb je best wat spullen nodig. Zeker ook omdat we verschillende weersomstandigheden hebben. Al hebben we tot nu toe alleen nog maar heftige regen en kou gehad. Maar dat terzijde.

Ophalen van de camper

We worden zeer hartelijk ontvangen en na het afhandelen van alle administratieve rompslomp mogen we dan eindelijk ‘onze’ camper in. De medewerker loopt met ons langs en door de camper en geeft uitleg over knopjes, schakelaars en andere nuttige zaken. Een eerste blik op de inventaris leert dat we van alles 2 stuks hebben. Mmmm…dat wordt wel heel veel afwassen deze reis. Gelukkig begrijpt de verhuurder direct dat hier in verband met de lange tijd dat we onderweg zijn, dringend uitbreiding gewenst is en nog geen 10 minuten later hebben we van alles wat meer. Kijk. Dat scheelt weer! Wanneer we wegrijden horen we een krijsend geluid uit de camper komen. Alsof er ergens een kat klem zit. Direct terug dan maar, waar een monteur de camper van ons overneemt en een paar rondjes gaat rijden. Hij kan niet vinden waar de krijsende kat zit en maakt er een notitie van. Een echt probleem verwacht hij niet, dus we kunnen de camper gewoon meenemen.

Squeekend en piepend rijden we eerste rit naar de supermarkt en vervolgens naar de camping in Kent, op zo’n 30 minuten van Seattle. We hebben deze eerste dag de niet geringe afstand van wel 10 mijl afgelegd. Ondanks dat het al een eind in de middag is pakken we de bus en metro naar de stad. We bezoeken de bekende vismarkt en slenteren daarna naar de ‘Needle’. Waar we ons realiseren dat we de cameratas in de metro zijn vergeten. En hoewel de camera er niet in zit, is er toch heel wat weg: 5 geheugenkaarten, 2 reservebatterijen, een zonnefilter en wat klein geld. Heel jammer en het verpest wel een beetje de rest van de avond. In mineur nemen we een bus terug naar de camping. Wat de boel ook niet opvrolijkt is de regen die nu gestaag valt. Een opvrolijker is het grote, ruime en zeer comfortabele bed. Waar we vermoeid induiken.

Met de camper naar Vancouver

De volgende ochtend is ons humeur weer top maar het weer helemaal omgeslagen. De lucht grauw en grijs en regent het pijpenstelen. Ons plan voor vandaag: op naar Vancouver. We merken al snel dat we de ‘kat’ kwijt zijn en zacht zoeven we door de regen. Met wat leuke tussenstops bij het Heritage Park in Lynnwood, waar we alles horen over de historie van het dorp, en een paar mijl verder interessante dingen leren in het Hilbulb Cultural Center over de Tulalip indianen, komen we aan het eind van de middag Vancouver binnen.

We hebben een RV-Park gevonden aan de rivier, vlakbij het stadscentrum. Helaas is het niet opgehouden met regenen en de voorspellingen voor de komende dagen zijn zo mogelijk nog erger. Maar na een koud dagje stad is onze camper lekker warm. En…we hebben aardig leesvoer ontdekt in ons rijdend huis: overal hangen stickers met ‘warning’, ‘danger’, en andere mededelingen die je als camperbewoner echt moet weten. Een van de waarschuwingen is hilarisch: het bed in de alkoof kan ‘bed failure’ veroorzaken als je het verkeerd gebruikt. Welke failures dat zijn vertelt de sticker niet. Hoe je het verkeerd kunt gebruiken ook niet. Maar het was goed voor een hele hoop suggesties. Vanaf Vancouver gaat onze route terug naar de VS, richting Yellowstone National Park. Tot volgende week!